Pages

My favorite football team

My favorite football team
Terang teranglah gambar ni terang sebenarnya kitorang gelap gelap je

Monday 28 January 2013

Emphatic

Assalamualaikum

Having a short conversation with my friends just now

H : Her
A : Aisyah

H : Aku tak tau la Aisyah ni kalau bercakap tak reti senyum ke apa . Macam marah . Bila bercakap kau nampak macam menegaskan sesuatu tu . Mungkin utk certain orng susah nak terima

A : Aku pun tak tau lah . Aku selalu je senyum bila aku bercakap . Serious . Tapi bila aku habis ckp orng akn ckp garangnya Aisyah pdhl aku dh senyum tdi . Maybe aku takleh nak ubah dah cara aku ckp ni . Even aku rasa nada aku berckp tu fun & dah senyum bila habis ckp orng akn kata mcm aku tegas / serious sngt

H: Cuba kau bandingkan cara kau bercakap biasa dgn orng , berborak biasa dgn dlm meeting . Tak rasa jauh ke perbezaan tu

A: Mmng la jauh . Tapi tak tau la kenapa . Apa yg aku bljr dlm kepimpinan selama ni bila berckp kita perlu tegas supaya orng tk ambik mudah . Mmng meeting kita boleh main-main , bergurau tapi bila discuss aku akn serious , mesti tegas dgn ape yg kita ckp .

H : Itu la . Aku rasa perlu jugak orng mcm kau ni . Ada orng yg perlu tegas . Kalau semua orng santai tak boleh jgk .

A : Dulu sebelum aku terlibat dgn kepimpinan time form 4 tu , aku berckp pun leweh je . Takde orng nak dngr kalau aku bercakap . Orng akn ambik mudah bila kita bercakap mcm tu . Kalau kita tegas ni orng akn berfikir . Even dlm meeting (even persatuan Islam) pun cara mrka berckp tegas cuma sbb suara mrka lembut & tk lantang orng tk rasa setegas aku .

Dalam Islam mmng perlu kelembutan tapi perlu juga ketegasan . Bila tak ada ketegasan itu yg membuatkan generasi muda kita kurang berfikir dan semua perkara ambil mudah . Biar atasan dan yg berkualifikasi shja yg berfikir . Sebab itu yg lainnya , ada pendidikan tapi tiada survival . Tiada sense of urgency , sense of humanity dan common sense .

Let's say dlm meeting . Okay , kita boleh chill tapi make sure kerja siap . Jgn balik dr meeting , kosong . Nothing . Ada yg bila orng mempersoalkan kemungkinan berlaku dlm event atau masa depan mrka akn ckp , chill la tpi bila dh jdi menggelabah ubi kentang . Mulalah nak blame semua orng . Ana sndiri prnh rasa situasi ni .

Ana dpt bnyk feedback , respon , cacian dan maki hamun dr orng sejak jadi pengawas & bljr kepimpinan since form 4 dgn pergi kursus kebangsaan 2kali sngt mematangkan dan membina keyakinan utk bersuara dan cukup mengajar utk alert dan bersedia dgn setiap situasi . Bila ana  berckp kdng tu orng rasa mcm kne psycho osbb yakinnya dgn diri smpai orng yakin dgn usul ana. Tapi tk boleh jgk mcm tu . Kena buka minda dan hati , tnye dgn orng sekeliling dulu :) That's what i learned from people .

Sampai satu tahap after SPM ada peristiwa yg buat ana down . Tak confident bila berckp dan tak seyakin sebelumnya . Sentiasa fikirkan lepas berckp something "Ish aku ni mesti ada salah ckp kot tadi tpi aku tk perasan" "Betul ke aku ckp tadi eh ?" Paranoid much . Sampai skrng tpi skrng cuba bina balik keyakinan

Sbnrnya , orng akn yakin bila kita yakin . Kita akan berjaya kalau menjaga hak dgn Allah dan manusia dan kita akn berjaya / menerima kegagalan kalau saling mendoakan demi kebaikan masing masing tidak kira lawan atau ape sekalipun :)

Pernah terfikir tak , bila kerja kurng cekap . Bila event tkde back up plan makanya kerja separuh siap . Bila separuh siap , mungkin kita ada berdoa supaya lancar tapi adakah kita kan bertawakal dan betul betul redha dgn sgla kemungkinan ? Adakah urusan yg kta sndrkan pd Allah itu sempurna utk disempurnakan ? Fikir sejenak samapi minda jinak .



"Orng mcm kau ni mmng perlu ada Wan tapi tak boleh semua orng mcm kau . Hancur dunia" :D

Sebab terlalu critical thinking .Terlalu fikirkan perasaan orng sampai diri sendiri terabai , sakit dan terjatuh . Skrng , cuba stabilkan :)


I'm writing this not because i'm a good leader . Utk ingatkan pendakwah dan pemimpin dkt luar sana , bila ada orng tegur , jgn down . Teruskan keyakinan dan usaha anda di smping bljr dgn teguran dan makian orng sekeliling . Patut berterima kasih dgn orng yg tikam blkng dan membenci sbb mrka ajar kita erti kekuatan dan usaha utk menjadikan diri lebih baik .

In syaa Allah . Wallahua'lam :)

 

No comments: