Pages

My favorite football team

My favorite football team
Terang teranglah gambar ni terang sebenarnya kitorang gelap gelap je

Sunday 6 May 2012

Aku ? ye Aku !

Assalamualaikum :)

Aisyah . Nama yg indah , sungguh aku rase tk layak utk pakai nama ni . Nama isteri junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W , idola sepanjang zaman . Umumnya , Aisyah ni bnyk maksud tapi ape yg aku boleh pegang ialah hidup bahagia . Disebabkan nama aku Aisyah , aku sngt meng-idolakan isteri Nabi Sayyidatina Aisyah . Betapa sempurnanya beliau . Cantik , beriman , bertakwa , isteri solehah , mujahidah . Subhanallah ! Rasa mcm mustahil utk aku jdi sehebat tu .

Family aku tiap sorng tu sngtlah ego tapi Alhamdulillah utk certain part kitorng still together . EGO kitorng ni dr segi pembawakan diri . Mybe sbb adik beradik ramai so yg dah besar besar ni lebih suka nk cari jalan hidup sndiri . Mcm aku , Alhamdulilah aku mmng pilih jalan yg lebih baik since masuk asrama dulu dh biase dgn Islamic Environment so smpai habis sekolah ni aku try cari satu wadah . InsyaAllah aku skrng dgn PEPIAS utk aku tingkatkan mutu muslimah . Sama-sama berdakwh , pada diri dan orng lain .

Honestly said , aku ni mmng baran . Kalau dekat rumah siape yg buat bising berterusan , tak solat , malas baca Quran , cari pasal mmng aku naik kepala , naik hantu dulu . Aku mmng ganas , cara aku ckp pun agak kasar so jgn terpengaruh dgn DP FB aku yg kengkonon muslimah sngt tu . Dalam fmly , insyaAllah mmng Umi percaya aku dr segi pilih kawan , jaga diri , pemakaian semua . Sebab almost tiap kali bfore keluar rumah aku akan tanye Umi :

" Umi , okay tak baju ni ? Tak ketat kan ? Tak singkat kan ? Tak pelik kan ? "

Actually one of those question . If Umi kate pelik , ketat ke ape aku tukar . Umi dulu tudug labuh litup , jubah , baju kurung . Sampai skrng pun mcm tu cuma dh tukar tudung bawal je skrng ni . Dulu time aku jahil jahil lagi dr Form1-Form3 Umi selalu bebel jgn pakai baju ketat , singkat , tudung tu tutup dada . Mana aku pernah kesah sbb sekoalh harian kan dulu . Haih . Degil Aisyah ni . Smpai skrng ni aftr aku dh ubah pemakaian sume Umi dah tkde tegur pape , mungkin dh penat tegur lagipun dressing aku dh tutup mcm yg Umi suruh dulu . So skrng ni yg selalu kena pun Kakak dgn Angah la . Tapi dulu yg bgusnye aku rajin sngt tolong Umi kemas rumah but yg buat aku sedih skrng ni , aku tak rajin mcm dulu lepas masuk asrama Form4-Form5 . Knpe pemalas ni Aisyah !

So disebabkan kemalasan , baran dan a few bad things yg aku sedar pasal diri tpi tkleh nak ubah membuatkan aku rasa tk layak utk berdakwah , menasihatkan orng dan sbgainya . Aku hnye akan ckp dan dakwah ape yg aku buat , yg aku tk buat aku mmng tkkan tulis dan tkkan cakap . Kalau korng ber-usrah , tazkirah or whatsoever jgn ckp ape yg korng tk buat ! Unless kalau aftr korng ckp tu korng bercita-cita utk buat . Tau ! Jangan jdi munafik . 

Sungguh sungguh sungguh aku jealous dgn orng yg bertudung labuh , lemah lembut , sngt islamic , etc . Sebab ya Allah beruntungnya orng yg mcm ni  . Ya Allah , indahnya mereka ni . Dan akusngt jelaous tngok orng yg kawin awal , bwk fashion muslimah . Tak tabarruj . Tenang betul tengok perkahwinan diorng . Seakan diberkati . Sesaiapa yg ada environment islam di sekeliling dia , berubahlah ! aku ulang , berubahlah ! Tak semua orng ada family bckground yg islamic . Mcm aku , fmly aku orng biase je tpi disebabkan aku tahu jalan Islam tu yg terbaik , knpe mesti kau berpaling ? Aku tkde islamic environment yg kuat dlm rumah . mksudnya mcm fmly yg paki tudung labuh , hafal quran , sekoalh agama or whatsoever tu . Takde ! Umi je yg Islamic sikit tu pun bebiase je . Abah lebih lgi sempoinye . Abah takdelah alim , cuma kalau rajin tu ulang laik lah prgi masjid -- jemaah , tazkirah . Aku pelik dgn orng yg fmly dia baik-baik , alim , tudung labuh tpi dia still nk jugak dgn dunia yg lalai padahal kalau dia nk berubah ramai je yg boleh tolong . 

Aku ubah dressing and everything atas usaha dan kemahuan sendiri . Di samping hostel life dulu , kawan kawan and jemaah yg aku join ni tolong . Tu je yg membntu aku . Sebab tu jugak aku letak UIA as my first choice dlm UPU sbb ada islamic environment dkt situ . Dalam kita belajar , kena ingt sama ada persekitaran tu jadikan kita lebih baik atau sebaliknya .  At least aku ada kekuatan utk kekalkan imej dan dakwah bila dkt situ . Dan aku cuba utk jdi seorng yg lebih baik .

Apepun , aku doakan para muslimah dan mujahidah dekat luar sana biarlah kita rasa tak layak lagi utk berdakwah takpe . Teruskan berdakwah sbb di smping kita ubah orng lain boleh ubah diri sndiri . Kalau nk tunggu diri kita prfect dulu bru nk berdkwah , smpai mati pun belum tentu . Muhasabah diri selalu :)



No comments: