Pages

My favorite football team

My favorite football team
Terang teranglah gambar ni terang sebenarnya kitorang gelap gelap je

Thursday 5 April 2012

Malam yang Terang :)

Assalamualaikum :)

Bila baca buku Ustaz Pahrol Mohd Juoi ni , bgi aku kesedaran yg amat . Semalam aku terbaca dlm satu slot buku beliau -- Singkaplah Rahsia Malam . Setiap bait susunan kata yg indah menimbulkan bibit keinsafan dlm diri setiap insan yg membacanya . I'll explain with my own version okay ? Serba salah kalau ambik sebijik-jibik :) Tapi point pnting dlm slot buku tu aku akan share dkt sini .

Firman Allah :
Dan Kami jadikan malam sebagai pakaian. Dan Kami jadikan siang untuk mencari penghidupan. (QS.78:10-11)

Allah-lah yang menjadikan malam untuk kamu supaya kamu beristirahat padanya; dan menjadikan siang terang benderang. Sesungguhnya Allah benar-benar mempunyal karunia yang dilimpahkan atas manusia, akan tetapi kebanyakan manusia tidak bersyukur. (QS.40:61)


Sungguh kecomotan . macam tadika baru pndai lukis . Yang meniarap tu mcm ikan puyu pun ade  XD . 

 Malam : Waaaah , nyamannye malam ni . Indahnye , tenangnye dan rase nk tidonye ! Wah :O Syoknyeee . hmmm ~.~ Allah ciptakan siang utk manusia bekerja dan malam utk manusia berehat . Ye , betul . Tapi kita ni siang tido , mlm pun tido . Siap bngun lmbt lagi . Haih . Ape nii -.- Dah niat nk bngun tahajud , tpi ... tutup jam sambung tido . Weh Aisyah ! Teruknya kau ni . Ilmu tanpa amal umpama pohon tanpa buah faham Aisyah , Cikgu ajar ni , tk drngar eh ? =..=  -- tarik telinga kang . Nasib baik aku kerja skrng ni , so tk tido siang .

   Kenapa kita lihat malam sbgi kegelapan ? Tak cukupkah bintang-bintang serta bulan yang mnghiasi langit agar terang ? Kita sbgi manusia biasa pasti melihat mlm sbgi sesuatu yg gelap , hnya utk rehat , tido , tngok TV dan online . begitu juga aku . Maksud rehat dlm firman tu tk smestinya tido aku rase , kerana solat itu adlh rehat -- terutamany bgi org org yg bertakwa :) Bintang dan bulan mnyeru-nyeru kita agar berdoa kpd Allah S.W.T . Keindahan mereka tk cukup 'menggoda' kita utk brjaga malam dan bertahajud kpd-Nya . Astaghfirullahalazim . Tapi bila nmpk prmpuan cantik sampai tk tido malam amboinyeee -.- Lihat ni :-

Sabda Rasulullah s.a.w dlm sebuah hads Qudsi : "Tuhan kita Maha Suci dan Maha Mulia kedudukan-Nya, pd setiap malam, Dia 'turun' ke langit dunia yg paling rendah pd sepertiga malam lalu menyeru: Adakah terdapat sesiapa yg berdoa kpd-Ku? Maka aku akan kabulkan. Adakah sesiapa yg memohon ampun kpd-Ku? Aku ampunkan".

Aisyah , tengok tu ! Allah 'turun' utk tunggu doa hamba-hambaNya . Termasuklah kau , kau dan kau semua . Kenapa tknk bangun malam ni ? Kenapa degil ni Aisyah ? Dah bnyak sngt pahala ke ? Ke dh dpt semua bnda dlm hidup jdi sombong mcm ni ? Taknak mntk dgn Allah lagi dah ? Tak mau mcm tuuu . Bila nk bngun malam ni -.- Online smpai mlm buta mampu la pulak . haih . Berkata pula Sayidina Umar :-
"Siang , aku tidak dapat tidur ... Bimbang urusanku dgn rakyat terbengkalai. Malam juga aku tidak dpt tidur... bimbang urusanku dgn Allah terbengkalai" 

Subhanallah . Betapa rasa amanah dan tanggungjawabnye sbgi hamba begitu besar . Siang dan malamnya hny utk Allah . Siang , beliau mnunaikan amanah Allah sbgi pemimpin dan malam beliau tunaikan amanah Allah sbgi seorng hamba . Kita ? Cu jwb sikit . Siang malam duuunia je kan ? T.T Ego ! Sangat ego . Sesungguhnya mlm itu pesta bgi kekasih-kekasih Allah . Pesta ? Bukan yg menari-nari cm orng hilng pedoman tu eh . Pesta ibadah bgi mrka . Subhanallah ! Pesta mrka ni adlh ketenangan abadi , bukannye khayalan smntara lepas meneguk air kencing syaitan . Bukannye keseronokan melihat lenggok-liuk wanita-wanita jalanan . Keseronokan dan khyalan mrka itu hny zahirnye shja , tpi hati meronta mahukan jalan lurus . Huh ? Wanita jalanan ? Tapi diorng tu ade anak orng kaya kan ? Ha-ah kaya dunia , mulia di mata manusia shja . Di sisi Allah di mnkh mereka ? Bukan mereka shja , kita juga ! Di manakah kita di sisi-Nya ? 

Moga kita dpt miliki secebis rasa sprti seorng wali yg bernama Amir bin Abdullah : 
"Tudak ada kulihat sesuatu yg dinamakan syurga, di mana pencarinya asyik tidur. Dan tidak prnah pula kulihat sesuatu yg dinamakan neraka, di mana orng yg hndak mnghindarinya asyik tidur shja"

Subhanallah ! Aku juga sngat tk smpurna tpi disebabkan slot itu mebuatkan aku tersedar jdi aku rasa patut aku kongsikan . Aku juga tk smpurna , jujur kata aku jrng sngt juga bertahajud . Last , ye time dkt hostel dulu -.- Haih . Tapi , satu aku nk ckp kalau rase tkleh bngun tahajud tu buatlah dhuha . Sekali sekala pun tkpe , tpi kalau istiqamah tu lbih bagus kan ? Wallahua'lam . Jadikan malam kita sesuatu yg terang . InsyaAllah semoga kita mnjdi hmba-Nya yg lbih baik saban hari . Aamiin .

No comments: