Pages

My favorite football team

My favorite football team
Terang teranglah gambar ni terang sebenarnya kitorang gelap gelap je

Wednesday 1 July 2015

30 Hari Menjadi Nanny Kembar Tiga - Hari 1

Siapa sangka manusia paling seram boleh pulak nak babysit budak. Mungkin sebab aku ni dingin macam salju selama hidup so cukup lah haba terkumpul nak bagi suam (baca: warm) dekat bebudak ni hahaha. Lagipun sekarang ni musim panas. Kan? Logik.

This is my first daaaay. Ya Allah penat dia boleh tahan . Aku bajet duk sini nak kumpul berat tapi macam harapan menjadi layu. Kembar tiga kot woi! Kalau rasa jaga sorang dua tu dah penat, jangan pertikai lah aku tahap nak terpengsan hahaha.

Basically ni sebenarnya nak tolong cousin. Bibik balik sebulan so instead of hantar dkt nursery aku rasa kalau anak aku sendiri tak sampai hati nak bg orang jaga. Kalau boleh nak family atau sendiri jaga. So aku macam terima lah Mama (kakak kpd abah) punya offer utk jaga cucu cucunya. Nasib baik budak budak ni bukan jenis yg berdondang sangat. Senang jugaklah nak handle compared to some other kids yg hyper ya Rabbi.

The highlight of today's activity with le kiddos adalah 'play-doh' buatan Aisyah. Wiwiwi. Yknow dulu masa kekecik I used to buy flour just to make play-doh with my neighbours. Easy peasy . Pakai buang je. Sekali main tu dia jd kering.

Bahan play-doh :

Tepung gandum
Air
Minyak masak (supaya tak melekat bila main)

Suka hati lah nak letak brpe pun sukatan. Agak agak dah macam doh roti canai bagi lah diorang main. Kenapa aku prefer home made instd of beli kedai? Kot kalau anak tu telan takdolah bahayo ingredient dia kan. Macam cekodok tak masak yo lah raso yo.

Lama jugak diorang ngadap benda tu. Ada 2-3 jam. Biasanya budak budak akan tertarik dgn benda ni plus main play doh ni boleh bantu kreativiti and self-development. Buat je apa apa bentuk pastu kau tepek lah nama bird ke tapir ke cicak ke dia percaya je then diorang akan tend to build something also. Benda tu takdelah niat nak nipu tp nak trigger bagi diorang kreatif. Hahaha.

Bebudak ni tak susah makan. Nasi goreng yg mamanya tinggal pagi td aku goreng telur, gulung dan hiris nipis nipis. Budak budak kalau nampak benda sedebuk biasanya dia takut nak makan. Kena improvise sikit. Disebabkan Muhaimin susah nak makan sikit dia lg suka makan keropok so aku jadikan keropok tu 'sudu' utk suap nasi goreng. He eat well though :) Alhamdulillah. Sedang yg lain asyik tanya aku mana sudu mana sudu -.- lol. Hahaha.

Part nak tidurkan paling menguji. Dah kembar tiga faham lah kan. Yang ni korek yang ni pastu yang tu cuit yg ni sampai ke sudah. Nasib berjaya tidurkan. Lulz.

Haaa lagi satu. Aisyah ni tahla underweight pastu kCal utk tiap hari kalau tak aktif pun dah banyak gila nak kena capai apatah lg kalau aktif ni lulz. Kekal lah kau underweight sampai beranak Aisyah oi (tu pun u kawin).Nasib ler. 

Okay sambung esok. Salam Ramadhan :)

No comments: