Pages

My favorite football team

My favorite football team
Terang teranglah gambar ni terang sebenarnya kitorang gelap gelap je

Sunday 1 April 2012

Jatuh Cinta

Assalamualaikum .

   Mungkin sesiapa yg ada Facebook 'Aisyah Omran' mesti kenal ungkapan sarkastika ini " You don't need a reason to love 'him' but do you need a reason to love Him" . Cuba fikir dan putar balik dlm hati dan minda kita termasuklah diri aku sndiri . Kalau untuk lelaki yg kita suka atau syng mesti snggup je buat apa-apa . Mcm tu jugak utk kwn . Kalau utk kwn sgalanya mungkin tpi kalau Umi , Abah mntk tolong ade je alasan -.- Kalau nk rply msge kwn tu , pnjng brjela pun tkpe tpi kalau Umi Abah msge secoet je balas . Ini balasan kita pd mrka yg jaga kita sejak kecil ? ya , kejam .

   Zaman remaja dipenuhi dgn permainan hati dan perasaan . Saat kita terpikat pada seseorang , hati menari riang dan melonjak-lonjak ingin melihat wajah orng yg berjaya mncuri hati kita . Ya , sudah pasti . Itu lumrah . Antara kita sembunyikan atau kita tunjukkan mahupun luahkan . Tapi , yang aku tahu satu-satunya cara terbaik adlh dgn mnyimpan perasaan itu agar tida melarat dan mungkin mnimbulkan zina hati atau sbgainya . Islam juga menyarankan seperti itu bukan ? Apabila kita tunjuk atau luahkn , dua hati akan melyang terbang ke alam mreka sendiri . Mungkin juga walaupun bertepuk sblh tangan , orng yg 'detect' anda suka pd dia akan berasa tergnggu dan boleh mnganggu ingatan serta kekhusyukan kita pd Allah S.W.T . Kalau anda rasa trgnggu akan kehadiran seseorng yg brjaya mngetuk pintu hati smpaikan ada masa kita lalai mngingati Allah disebabkan terlalu memikirkan orng yg kita suka mungkin kita boleh berdoa memohon : " Ya Allah , jika dengan mnyukainya membuatkan aku kian lalai kpd-Mu maka kau redhakan dan mudahkanlah hati aku utk melupakannya . Aku tidak kisah kehilangannya asalkn aku tidak kehilanga cinta-Mu"

   Aku tak berani mnyebut tntng hadis atau apa shja yg mngatakan bhwa jika mnyimpan perasaan pd seseorng dan dia mati maka itu adlh mati syahid . Aku tak berani mngiakan perkara itu , krna ada sumber mngatakan itu hadis palsu . Kalau dikatakan sbgai satu jihad , itu mungkin boleh diterima krna kita sdng brtarung dgn nafsu agar tidak terlalu leka dan taksub dgn perasaan sndiri . Perasaan yg kita tidak tahu dtngya dr Allah atau syaitan . Tetapi kalau kita bijak , pasti boleh bezakan perasaan itu drpd Allah atau sbliknya :)

    Layakkah kita menerima cinta manusia jika cinta pd Ilahi belum tergapai ? Tidakkah kita berasa malu apabila cinta kpd Yang Memberi perasaan cinta itu tidak ada , tapi kita mnggunakan perasaan cinta yg diberikan-Nya utk mencintai sesama kita . Astaghfirullahalazim , hinanya kita . Hinanya aku . Bukannya selagi kita tidak mncapai cinta Ilahi kita tidak boleh berkasih-sayang . Boleh ! Pastinya boleh . Tapi , beri dan terima cinta dr orang dan saluran yg betul pasti akan mnimbulkan rasa cinta pd Allah , insyaAllah . Beri dan terima cinta drpd Allah , Rasulullah , Umi Abah , Keluarga , kawan , guru , sesama muslim serta sesama makhluk . Biarlah apabila kita kehilangan orng yg dicintai itu , kita ingat pd Allah .

   Aku nak sebut tntang isu dlm FB atau mana mana laman sosial . Terutamanya wanita . Apa niat kita meletakkan gmbr dlm FB ? Supaya orng mngenali wajah kita dan mudah utk kenalan lama mngecam wajah kita kan ? Atau gmbr yg daring-daring serta menggoda dan 'comel' itu utk membuatkan semua orng kata anda cantik ? Sesama jantina itu tkpe lgi , kalau yg berlainan jantina ? Bukankah niat itu spya ramai tertaut hati melihat wajah dan tergilakan-gilakan anda ? bukan begitu ? Kalau bukan , apakah sebabnya anda perlu bersolek berlebih-lebihan tidk kira dlm gmbr mahupun di luar . Ya , utk keyakinan berkomunikasi tapi natural make-up sudah memadai . Tiada alasan utk tabarruj mahupun berlebihan . Lelaki pula kne jaga diri drpd fitnah wanita akhir zaman . Lelaki pula , perlu ke nk tunjuk body dkt prmpuan ? Perlu ke pakai rantai ? Perlu ke pakai subang ? Tak perlu . Itu tidak cool langsung !

   Setiap apa yg Allah tetapkan itu bersebab . Islam itu mnyeluruh . Kalau kita ikut , hidup kita aman . Kalau kita ingkar mungkin bhgia tapi dlm hati bekecamuk dgn dunia . Aku bukannya mnulis krna aku tak buat silap , tetapi spya aku tidak mngulangi kesilapan dan supaya orng lain tidak melakukan kesilapan sama lagi . Semoga kita sama-sama sedar . Harap kita dapat mningkatkan rasa cinta pd Allah setiap hari . Biarlah cinta pd manusia itu pelengkap cinta pada Ilahi . Aamiin :)

2 comments:

aisyahshakirah said...

best best best aisyah! :)

Aisyah Omran said...

thnks aisyah :)