Pages

My favorite football team

My favorite football team
Terang teranglah gambar ni terang sebenarnya kitorang gelap gelap je

Thursday 2 February 2012

Birds of Paradise

Assalamualaikum :)

   Hidup dkt atas muka bumi Allah ni kita kena sntiasa mngkaji dan belajar lebih lgi tntg benda yg tak pasti . Bumi Allah ni bnyak khazanah dan hidupan yg masih trsembunyi . Walaupun cerita pasal cenderawasih ni tkdelah tersembunyi sngt tpi aku minat gila dgn burung ni . minat nak tau je , sbb burung ni mcm misteri sikit and  sngt cantik :) walaupun aku mcm orng jabatan melestarikan alam sekitar je buat bnda ni tpi menarik kot burung ni .



Jumpa video ni .Wow ade jugak orng letak dkt zoo dulu kan , bestnye dpt tngok depan mate . Cenderawasih ni orng panggil Birds of Paradise atau Phoenix oleh orng Cina sbb DIPERCAYAI  dri kyngn and tk pernah sekalipun mendarat dkt bumi ~ minum air embun , makan dekat udara , brcinta dkt udara sglenye atas angin belaka . ade orng kate jugak , burung ni kalau jatuh ke bumi je mesti mati ~ ye ke ? tu dkt atas tu hidup je -.-

                                                     
                        cenderawasih putih ? mcm merak je -.- hee                     cenderawasih 

   Cenderawasih dipercayai boleh mati dlm keadaan terbang , istirehat dan apetah lgi satu . tk ingt . Burung cenderawasih ni mempunyai khasiat pada setiap anggota ~ isi perut , bulu , kulit ... ape entah lgi . sgle asset yg ade tu semua ade kelebihan . sampai tahap orng anggp burung ni bwk tuah and boleh jdi pelaris bagai -.- tahyul sungguh . jgn mudah terpesong . rezeki bukan dtng dari cenderawasih , tpi drpd Allah S.W.T :)


Tengok burung dekat atas ni , ade tuan pnye blog ni  www.cenderawasih.blogspot.com . Beliau jumpa burung cenderawasih yg mati time tengah trbang . Diletakkan dkt rumah . Wangi satu rumah . Sebab burung cenderawasih ni kalau mati bangkai tkkan mereput and mengeluarkan haruman , Subahanallah . Betul ke ? Wallahua'lam . 

   Ade sehari tu tk silap aku ade terbace paper satu artikel kecik ke orng cerita entah kan . Ade seorng perantau ni tersesat di tngh lautan smpai jumpa satu pulau yg dipenuhi dgn burung brterbangan . bila dia zoom dekat dekat rupanye burung cenderawasih . adekah burung cenderawsih sbnrnye berasal dr satu pulau ? jgn prcaye sngt cerita aku ni sbb aku ingt ingt lupa je . jgn prcaye je senang aku just share ape yg ingat . kang tetiba ade pulak mitos drpd blog aku ni ha -.- tk memasal kne saman . maybe tu cerita yg tak sahih  je kot atau aku bace tersalah spesis burung ke , hee . biaselah mnusia ni terbatas .

Kalau nak tengok 10 spesis burung cenderawasih tercantik , nah ;